Prevence rizikového chování

Tyto stránky jsou věnovány prevenci rizikového chování. Jsou určeny žákům, rodičům i pedagogickým pracovníkům školy.

Naleznete zde aktuality z oblasti prevence, charakteristiku rizikového chování a strategii školy pro jeho prevenci.

Linka Bezpečí Pro děti a studenty: 116 111 

Linka Bezpečí Pro rodiče: 606 021 021

Linka Pro rodinu a školu: 116 000

 LINKA BEZPEČÍ

Školní metodik prevence: Mgr. Erika Jiroušová, email: jirousova@gympolicka.cz

1. Rizikové chování (společensky nežádoucí jevy)

Mezi projevy rizikového chování dětí a mladistvých patří:

  • šikana, kyberšikana a násilí (snaha ohrozit, zastrašit nebo nějak jinak ublížit druhému)
  • závislosti, návykové látky (ovlivňování vnímání a prožívání reality, změna vnitřního naladění čili psychiky)
  • závislosti, virtuální drogy (závislost na mobilech, počítačových hrách)
  • záškoláctví (úmyslné zameškávání školního vyučování, vyhýbání se škole z vlastní vůle, bez vědomí rodičů)
  • sebepoškozování (záměrné ubližování sám sobě)
  • poruchy příjmu potravy (mentální anorexie a bulimie)
  • xenofobie a intolerance (xenofobie = strach z cizího prostředí, základ různých nenávistných ideologií jako je rasismus, intolerance je nesnášenlivost, nedostatek úcty k jiným způsobům chování a jednání)
  • sexuální promiskuita (důsledkem může být riziko zdravotní, přenos pohlavních chorob)
  • kriminalita a delikvence (od přestupků ve škole po loupeže a vandalství)
 
2. Prevence rizikového chování

Základním principem prevence rizikového chování u žáků je výchova k předcházení a minimalizaci rizikových projevů chování, ke zdravému životnímu stylu, k rozvoji pozitivního sociálního chování.

Formy prevence:
Mezi základní formy prevence patří vytváření a podpora pozitivního klimatu ve třídě i v celé škole, poskytování informací, formování vhodných postojů, vytváření příležitostí k sebepoznávání a seberozvoji i k smysluplnému využití volného času. K tomu jsou určeny pravidelné třídnické hodiny, vrstevnické programy a preventivní programy.

Poskytujeme poradenské služby žákům, rodičům i učitelům (školní poradenské pracoviště). 

Prevence v podmínkách školy:
V podmínkách školy se uplatňuje prevence primární (má za cíl předcházet problémům) a sekundární (intervence u těch, kteří se dostali do problému, s cílem rizikové chování zastavit nebo omezit na nejnižší míru)

Rozlišujeme dva typy primární prevence – specifickou a nespecifickou.

  • specifická primární prevence – aktivity a programy zaměřené na předcházení výskytu jednotlivých forem rizikového chování žáků. Viz Preventivní program (vytváří se na každý školní rok na základě evaluace předchozího programu).
  • nespecifická primární prevence – volný čas a sport – doplňuje specifickou prevenci. Nabízíme našim žákům efektivní trávení volného času: program DofE, lektorství vrstevnického programu, spolupráce s Amnesty International, pěvecký sbor, sportovní příležitosti, klub deskových her, lyžařské výcvikové pobyty, vodácké kurzy, kurzy plavání atp.