Prevence rizikového chování
Tyto stránky jsou věnovány prevenci rizikového chování. Jsou určeny žákům, rodičům i pedagogickým pracovníkům školy.
Naleznete zde aktuality z oblasti prevence, charakteristiku rizikového chování a strategii školy pro jeho prevenci.
Linka Bezpečí Pro děti a studenty: 116 111
Linka Bezpečí Pro rodiče: 606 021 021
Linka Pro rodinu a školu: 116 000
Školní metodik prevence: Mgr. Erika Jiroušová, email: jirousova@gympolicka.cz
1. Rizikové chování (společensky nežádoucí jevy)
Mezi projevy rizikového chování dětí a mladistvých patří:
- šikana, kyberšikana a násilí (snaha ohrozit, zastrašit nebo nějak jinak ublížit druhému)
- závislosti, návykové látky (ovlivňování vnímání a prožívání reality, změna vnitřního naladění čili psychiky)
- závislosti, virtuální drogy (závislost na mobilech, počítačových hrách)
- záškoláctví (úmyslné zameškávání školního vyučování, vyhýbání se škole z vlastní vůle, bez vědomí rodičů)
- sebepoškozování (záměrné ubližování sám sobě)
- poruchy příjmu potravy (mentální anorexie a bulimie)
- xenofobie a intolerance (xenofobie = strach z cizího prostředí, základ různých nenávistných ideologií jako je rasismus, intolerance je nesnášenlivost, nedostatek úcty k jiným způsobům chování a jednání)
- sexuální promiskuita (důsledkem může být riziko zdravotní, přenos pohlavních chorob)
- kriminalita a delikvence (od přestupků ve škole po loupeže a vandalství)
2. Prevence rizikového chování
Základním principem prevence rizikového chování u žáků je výchova k předcházení a minimalizaci rizikových projevů chování, ke zdravému životnímu stylu, k rozvoji pozitivního sociálního chování.
Formy prevence:
Mezi základní formy prevence patří vytváření a podpora pozitivního klimatu ve třídě i v celé škole, poskytování informací, formování vhodných postojů, vytváření příležitostí k sebepoznávání a seberozvoji i k smysluplnému využití volného času. K tomu jsou určeny pravidelné třídnické hodiny, vrstevnické programy a preventivní programy.
Poskytujeme poradenské služby žákům, rodičům i učitelům (školní poradenské pracoviště).
Prevence v podmínkách školy:
V podmínkách školy se uplatňuje prevence primární (má za cíl předcházet problémům) a sekundární (intervence u těch, kteří se dostali do problému, s cílem rizikové chování zastavit nebo omezit na nejnižší míru)
Rozlišujeme dva typy primární prevence – specifickou a nespecifickou.
- specifická primární prevence – aktivity a programy zaměřené na předcházení výskytu jednotlivých forem rizikového chování žáků. Viz Preventivní program (vytváří se na každý školní rok na základě evaluace předchozího programu).
- nespecifická primární prevence – volný čas a sport – doplňuje specifickou prevenci. Nabízíme našim žákům efektivní trávení volného času: program DofE, lektorství vrstevnického programu, spolupráce s Amnesty International, pěvecký sbor, sportovní příležitosti, klub deskových her, lyžařské výcvikové pobyty, vodácké kurzy, kurzy plavání atp.