V první části týdne jsem se ke konzultacím setkávala nejen s ředitelkou, RNDr. Danou Jančinovou, jež mi obětavě vyčlenila značnou část svého vzácného času, ale i s jejím zástupkyněmi a oběma školními psycholožkami. Zajímaly mě třídnické hodiny a hodiny etické výchovy. Ty jsou završeny v sextě Výchovou k dobrovolnictví; každý žák na základě svého zájmu absolvuje 10 hodin dobrovolnických aktivit, ty konzultuje s vyučujícím a následně reflektuje. Diskuzi k etickému rozměru zvoleného tématu musí obsahovat i septimánský projekt. Měla jsem možnost právě toto sledovat v projektu Spojení robotiky s lidským tělem nebo v projektu Láska. Zažila jsem vyzrálou studentskou diskuzi s konzultanty projektů i s publikem.
Ve druhé části týdne jsem se v roli hosta účastnila prezentací projektů v kvintě, sextě a v již zmiňované septimě. Výstupem z projektu připravovaného od května je dvouhodinová prezentace; letos poprvé na základě žákovské iniciativy spojená s úkoly, které měly aktivizovat i publikum. Studium odborných pramenů, jeho zpracování a vlastní prezentaci před publikem doplňují klíčová slova a otázky usnadňující orientaci v náročných tématech. Studenti tento materiál využívají v přípravě na průběžné a závěrečné testy. Výstupem jsou i odborné texty odstupňované náročnosti, jejichž sestavování připravuje na publikování v akademické sféře. Bratislavští nepředávají pouze obsah odborných zdrojů, ale spolupracují i s externími odborníky, a tak propojují své poznatky s praxí. https://1sg.sk/prezentacie-projektov/
Týden v Bratislavě naplnil očekávání, se kterými jsem tam jela. Přivezla jsem si nejen zkušenost s prostředím školy a s projekty, ale i metodické materiály ověřené dlouhodobou praxí. Ze stáže jsem si odvezla inspiraci pro další práci v týmu naší školy a přesvědčení, že vytváření kvalitní školy je stále probíhající proces, který se musí přizpůsobovat dynamicky se měnícím společenským podmínkám.
Mgr. Jana Feltlová, vých. poradkyně