Ve dnech 23. a 24. května 2025 třída tercie absolvovala naše tradiční Psychohrátky zaměřené na prevenci užívání návykových látek.
Program vedli proškolení lektoři ze tříd 7P a 3A. Právě vrstevnický přístup považuji za klíčový faktor úspěchu. Terciáni se totiž nebavili s dospělými autoritami, ale s jen o něco málo staršími spolužáky z naší školy. Díky tomu se cítili bezpečněji, více se otevírali a nebáli se pokládat otázky, které by možná před dospělými zůstaly nevyslovené.
Psychohrátky nejsou o kázání, zakazování či nudných přednáškách – naopak. Bylo připraveno několik interaktivních bloků, ve kterých se žáci věnovali tématům jako jsou návykové látky, závislosti, diskutovalo se o rizicích, trénovaly se tzv. odmítací techniky a především se kladl důraz na to, že rozhodnutí je vždy na každém z nás. Součástí programu byly i zážitkové hry, které pomáhají žákům učit se skrze vlastní prožitek. Právě tyto momenty často vedou k hlubšímu uvědomění a upevnění správných postojů.
Zvláštní moment nastal i večer, kdy lektoři nabídli terciánům možnost volby: užít si táborák, nebo se zúčastnit besedy na téma vztahů, sexuality a respektu – zejména o tom, že „ne“ znamená „ne“. Překvapivě všichni žáci zvolili besedu, která se z původně plánovaných 45 minut protáhla na dvě hodiny. Do připravené krabice vhodili desítky anonymních dotazů, na které pak lektoři otevřeně a citlivě odpovídali.
Zpětná vazba od žáků byla velmi pozitivní – označili program za přínosný, informativní a zároveň zábavný. Vyzdvihovali zejména otevřenost a přátelský přístup a fakt, že se necítili být poučováni.
Nechci tvrdit, že program neměl žádné mínusy. Ačkoliv nás od června, letního měsíce, dělilo jen pár dní, noční teplota klesla téměř k bodu mrazu. V chatkách jsme tak bojovali s velkou zimou a neplánovaně testovali kvalitu našich spacáků – ve většině případů bohužel nevyhovující. O to víc jsme ráno ocenili rozcvičku pod vedením Kryštofa Klepárníka, který dokázal naše ztuhlá těla rozhýbat a tělesnou teplotu vrátit do normálu.
Děkuji všem lektorům za jejich vlídné vedení a smekám před jejich ochotou věnovat se této činnosti ve svém volném čase, kterého ve třetím ročníku studia na gymnáziu rozhodně není nadbytek. Jmenovitě si naše díky zaslouží: Vít Mitáš, Václav Šafář, Tomáš Mach, Kryštof Klepárník, Kája Sochová, Pája Šafrová, Káťa Olšánová, Káťa Paclíková, Lucka Kotvová, Majda Prokopová, Zuzka Roušarová, Agi Sehnalová, Hana Horáčková, Eliška Kastnerová, Káťa Kastnerová, Martina Kocandová, Jana Juránková a v neposlední řadě Ali Nováková.
Děkuji také tercii – byli jste pozorní, vnímaví a ochotní spolupracovat.
Během Psychohrátek zároveň probíhalo školení nových lektorů ze tříd 2A a 6P, kteří v září povedou adaptační pobyty pro nové první ročníky a převezmou pomyslnou štafetu našich současných lektorů. Vám také díky.
Velké poděkování patří také Městu Polička, které tento preventivní program dlouhodobě finančně podporuje.
Erika Jiroušová,
školní metodik prevence

