Kurz AI nástrojů v praxi učitele

Jednou z příležitostí, kterou nabízí program ERASMUS+ na naší škole, jsou kurzy pro učitele odborných předmětů. Jedná se o příležitost, která přináší hned několik výhod, které vyvažují samozřejmě vysoké náklady na uskutečnění těchto výjezdů. Kurzy se odehrávají plně v anglickém jayzce, což vede k vylepšení jazykových kompetencí. Skupiny jsou obvykle velmi různorodé z hlediska národnosti a státní příslušnosti účastníků. To je příležitostí k výměně kontaktů a zkušeností z různých států a školních prostředí. A samozřejmě samotný obsah kurzu.

Tentokrát se jednalo o v současnosti hojně zmiňované téma umělé inteligence. Zabývali jsme se využíváním různých modelů AI a trénováním asistentů. Důležité bylo i vytváření promptů podle šablon. V dalších dnech jsme se zabývali možnostmi a limity modelů při tvorbě grafiky, videí a prezentací i při tvorbě hodnotících kritérií.

Zkoušeli jsme možnosti běžně využívaných modelů i dalších méně známých aplikací, které umožňují alespoň částečnou práci v bezplatném režimu.

Za velký přínos kurzu považuji i přístup lektora, který AI modely využívá ve své profesionální praxi. Účastníkům to umožnilo hlubší vhled do problematiky a ukázalo, jak budou jejich žáci využívat umělou inteligenci v různých oborech, jako je webdesign, tvorba textů a videí, marketing a propagace, grafický design, programování a další. To je velmi důležité pro správné plánování vzdělávacího obsahu bližšímu žité realitě.

Jako ukázku si můžete prohlédnout krátké video vytvořené AI (aplikace inVideo) na základě promptu: „Jsem učitel na profesionálním kurzu Erasmus+ v Malaze ve Španělsku. Vytvoř pro mě prosím video do 60 sekund o skupině učitelů na kurzu, který má obsah podle této webové stránky https://tasty-zinnia-fbe.notion.site/Main-Hub-Page-iDevelop-Course-Welcome-24785b98c90d8080847dc251219a7aaa. Kromě kurzu také poznáváme i kulturu a památky Malagy. Soustřeď se však hlavně na obsah kurzu. Video je určeno pro prezentaci na webové stránce školy.

Nejedná se samozřejmě o nic zázračného, ale pokud vezmeme v potaz, že celkový čas od napsání promptu k vytvoření videa nepřesáhl 10 minut, jje výsledek obdivuhodný. Není jisté, co nás s AI v budoucnu čeká, a určitě ne vše bude pozitivní. Je ale třeba problematice rozumět a hledat především cesty, jak ji využívat k usnadnění práce a s chladnou hlavou.

Petr Tišl, učitel a koordinátor Erasmus+