Francouzi v Čechách

Pokud ve Vás název článku vyvolal představu první a věhlasné opery Bedřicha Smetany („Braniboři v Čechách“), jdete správným směrem. Takový byl záměr.

Co mají společného Francouzi, Smetana a Gymnázium Polička? STUDENTSKÝ PROJEKT. A vy jste se právě ocitli na stránce, která Vám projekt představí ze 4 různých úhlů pohledu.

Úhel první: Obecné informace aneb jak to vidím já

Někdy v listopadu loňského roku jsme měli to štěstí, že jsme narazili na potencionální partnerskou školu ve Francii, po které jsme se rozhlíželi už nějaký ten pátek. Po prvním vzájemném oťukávání a výměně několika mailů k nám v dubnu ze školy Collège les Pressigny z městečka Selles-sur-Cher dorazily dvě francouzské kolegyně, Emilie (Morel) a Eléonore (Poget), a rovnou jsme začaly připravovat společný (výměnný) projekt pro naše studenty. Protože jedna je učitelkou angličtiny a druhá hudební výchovy, širší rámec aktivit byl daný. Dorozumívacím jazykem bude angličtina a projekt založíme na díle jednoho z českých velikánů hudby. Volba nakonec padla na Bedřicha Smetanu a jeho symfonickou báseň „Vltava“. Řeka hrála v projektu stěžejní roli jako předobraz životadárné vody, kolem které se točily a točí životy lidí, která spojuje místa i události a jež je zlatou nití komunikace. Detaily projektu jsme domysleli a doplnili o něco později během naší návštěvy ve Francii, kdy na jobshadowing vyjeli Romana Jelínková a ředitel gymnázia Josef Dvořák (červen 2024).

Za francouzskou stranu se projektu účastnilo 13 studentů posledního ročníku ZŠ (14 – 15 let), z našeho gymnázia jsme s nadšením podpořili účasti 7 kvartánů, 5 kvintánů a 2 studentů 1. ročníku, z nichž všichni se na gymnáziu učí francouzštinu.

Projekt probíhal od neděle 06. října do pátku 11. října 2024. Francouzští žáci byli ubytováni v hostitelských rodinách, kterým patří velké a zasloužené díky za vše, co pro francouzské žáky udělali.

Výsledkem intenzivní práce našich a francouzských žáků jsou jednak kreativně zpracované papírové projekty s leitmotivem řeky, které je možné vidět vystavené na gymnázium. Dále žáci zpracovávali v programu Canva interaktivní podobu řeky doplněnou o Smetanovu hudbu, vysvětlující popisky a texty, autentické fotografie a videa z pobytu. A v neposlední řadě vznikl francouzsko-česko-anglický tematický slovník.

Co ještě dodat? Bylo do skvělé! Aktivní! Živé! Spolupracující! Autentické! Možná i trochu vyčerpávající…. Ale jen malinko!

Úhel druhý: 3P aneb práce, projekt a pobyt (popisuje kvarta)

Na začátku října k nám do Poličky na gymnázium zavítali francouzští studenti z městečka Selles-sur-Cher. Celý týden jsme pracovali na projektu na téma „Vltava“ od Bedřicha Smetany.

Francouzi přijeli v neděli večer a práci na projektu jsme zahájili v pondělí ráno přesně v osm. Během týdne jsme si prohlédli Poličku a navštívili světničku Bohuslava Martinů a zámek v Litomyšli. Během volného odpoledne jsme zavítali také na bowling. Prezentování výsledků práce a honba za fotkami v Liboháji připadly na čtvrtek. V pátek jsme se pak rozloučili a naši noví francouzští kamarádi odjeli vstříc Francii.

Úhel třetí: Konečně volno aneb a po práci zábava (dle kvinty)

Ale s koncem školního projektového programu náš den rozhodně nekončil. Podvečer už jsme měli volný, a tak bylo jen na nás, jakou aktivitu vymyslíme. Pondělní odpoledne se neslo ještě v dechu seznamování, po škole jsme vyrazili společně ven na hřiště a večer si v rodinách užili první společnou večeři. Ven jsme pak chodili téměř každý den, a tak jsme zjistili, že ve Francii není zvyklostí trávit večery venkovními aktivitami, na rozdíl od nás. Ve středu jsme končili dřív, takže jsme vyrazili do Litomyšle na bowling (který s drtivou bodovou převahou vyhrála Marie B.). Všichni jsme si to moc užili, a tak jsme se domů vraceli až za soumraku. Čtvrtek, poslední den našeho projektu, utekl jako voda; odpoledne někteří z nás stihli i malý výlet, a poté závěrečné rozloučení, které se uskutečnilo ve školní aule.

Volný čas po škole nám dal příležitost se lépe poznat a představit Francouzům Poličku. Bylo to velmi vydařené a moc se těšíme do Francie.

Úhel čtvrtý: Pro fajnšmekry aneb očima organizátorky Francouzky

L’année dernière le collège de Selles sur cher a répondu à une annonce sur le site d’Erasmus + et c’est après une première visite en avril 2024 que les Pressigny sont arrivés à Policka le 6 octobre 2024 à 21h.

Les 13 élèves français ayant pris l’option euro sont tout d’abord allés dans les familles tchèques où ils ont rencontré leur partenaire.

Le lendemain, quelques activités brise-glace, un tirage au sort pour la formation des groupes et le travail de créativité a commencé. 

Petit à petit les élèves ont appris à se connaître et se sont sentis de plus en plus en confiance.

Tous les groupes ont pu finir leur projet à temps pour le présenter aux autres groupes le dernier jour.

Une expérience unique et enrichissante à tous les nivesux.

Bravo aux jeunes et merci à tous ceux qui ont perlis la réalisation de cet échange, pour le travail, la confiance, l’investissement.

Les professeurs accompagnateurs.

http://clg-les-pressigny-selles-sur-cher.tice.ac-orleans-tours.fr/eva/

Romana Jelínková, milovnice Francie a (téměř) všeho francouzského, učitelka francouzštiny na poličském gymnáziu a jedna z organizátorek projektu